Ibland möter jag föreställningen att det inte är någon idé att lägga tid på texterna i en utställning eller att det läggs för mycket tid på texter, eftersom ingen ändå läser texterna. Det håller jag förstås inte med om. Här ger jag fem skäl till att museer behöver satsa på att skapa bra texter i sina utställningar.
1. Folk vill läsa
Jag studerar alltid andra besökare när jag går i utställningar, både de som jag själv producerat och andra. Det är slående att folk faktiskt läser, att de söker information om vad de ser och att de gärna vill ta till sig text. Men framför allt skulle jag säga att besökare läser texter när de är bra. När de är lagom långa, skrivna på ett sätt som är lätt att läsa och förstå, när texterna talar med besökarna och hjälper dem att förstå innehållet i utställningen. Idén att det inte är någon idé att jobba med texterna för att ingen läser, har kommit sig av att alltför många utställningstexter är dåligt skrivna och inte anpassade för det särskilda medium som utställningar är.
2. Texterna behövs som medium
I en utställning är texten ett av flera olika medier. Där finns mängder av andra medier som tar plats och söker besökarnas uppmärksamhet, som föremål, ljud, installationer, lukter, interaktioner, video och miljöer. Vissa saker lämpar sig bäst att berätta i en video, andra genom att visa de autentiska föremålen, ytterligare andra berättelser förmedlas bäst genom en installation som besökaren upplever med hela kroppen. Men en del berättelser gör sig bäst i text och texten kompletterar övriga medier. Jag brukar tänka på utställningens berättelse som en helhet och en del av den berättas i text, och annat på andra sätt. Då behöver inte heller texterna bära ansvaret för hela berättelsen och kan därmed bli kortare och färre, något som också gör att fler vill läsa dem.
3. Museibesök är sociala
Många undersökningar visar att vi gör museibesök tillsammans med andra, med vänner, familj, barn, föräldrar, mor- och farföräldrar osv. Om utställningstexterna är långa, snåriga, skriva med ett krångligt språk och inte genomarbetade isolerar vi besökarna från varandra, när de måste läsa texterna ensamma och koncentrerade. Nej, i stället ska vi se till att texterna i utställningarna tål att läsas högt. Tänk er att en vuxen läser för ett barn. Eller en kompis läser för sin kompis. Båda blir engagerade, pekar, tittar och känner sig bekräftade för att de förstår.
4. Textarbetet hjälper processen
När jag jobbar med en utställning blir textarbetet ett sätt att arbeta med helheten i utställningen. Genom att jobba strategiskt med utställningens teman, budskap och berättelser, får jag en hjälp utveckla innehållet, att ta en bred research till fokuserad text och att göra urval av vad som berättas med vilket medium. Genom att låta textarbetet vara en integrerad del av hela utställningsprocessen bidrar det till helheten av arbetet, och blir inte en belastning och något som ska pressas fram på slutet av utställningsprojektet.
5. Det står i lagen
I museilagen står att “Utställningar och annan publik verksamhet vid ett museum ska vara tillgänglig för alla och anpassad till användarnas olika förutsättningar.” Det betyder alltså att museerna måste arbeta med sina texter på ett sådant sätt att de blir tillgängliga för personer med olika förutsättningar vad gäller att läsa och förstå text. Besökare som kommer till utställning har olika förutsättningar i form av ålder, utbildningsnivå, läsvana, språkkunskaper, funktionsvariationer och så vidare. Om vi arbetar strategiskt med våra texter, skriver texter som är begripliga OCH trevliga att läsa ökar vi chanserna att texterna kan fungera för alla olika besökare.
Jag vill alltså vända på hela föreställningen om att text är något som folk ändå inte vill ha i utställningar, till att vi är skyldiga våra besökare att arbeta med text, för att hjälpa dem ta till sig utställning, för att utställningen ska bli så bra som den kan bli och för att följa lagen. Och bra texter blir lästa.
Behöver ditt museum bli bättre på att skapa bra utställningstexter, ta en titt bland mina webbkurser, där finns både en kort introduktionskurs och en fördjupande kurs om hela textprocessen och alla sina delar.
Ni kan också anlita mig för en workshop med personalen där vi tillsammans jobbar med text.
Eller helt enkelt anlita mig direkt för att skapa texter som blir lästa i er utställning.
Välkomna att höra av er.