Har du någon gång suttit och kämpat med en text och känt att den verkligen inte kan bli kortare? Du väger varje ord på guldvåg och blir stressad och får prestationsångest över att texten ändå blir för lång. Utställningstexter behöver vara korta bland annat eftersom de omges av så många andra medier som kräver uppmärksamhet i en utställning.
För dig som tampas med antalet ord i dina texter kommer här några enkla tips som kan hjälpa dig komma vidare.
Rensa onödiga ord
Det här kan låta enkelt, och de flesta som skriver utställningstext vet alldeles säker att de ska undvika små onödiga ord som vill smyga sig in texten. Ändå ser jag många gånger, när jag ska redigera texter, småord som går att stryka. De blir liksom som små brasklappar och försäkringar om att texten är nyanserad. Det är nästan alltid möjligt att stryka ord som ju, nästan, ofta, ibland, så. Att bli av med dessa ord gör inte bara texten kortare, utan många gånger också mer stringent, något vi behöver sträva efter i utställningstexter.
Just detta stycke blev faktiskt fullt av dessa småord! Tänk om jag skriver om den utan:
Det kan låta enkelt. De flesta som skriver utställningstext vet att de ska undvika onödiga ord. Ändå ser jag många gånger småord som går att stryka. De fungerar som brasklappar som visar att texten är nyanserad. Det är möjligt att stryka ord som ju, nästan, ofta, ibland, så. Att bli av med dessa ord gör texten kortare och mer stringent.
BAM! 93 ord blev 60.
Rak och enkel ordföljd
En text blir lättare att läsa med rak ordföljd, där subjektet kommer före predikatet.
”Produktionen var som störst vid 1950-talets slut.”
är bättre än
”Vid 1950-talets slut var produktionen som störst.”
Jag märker att när jag gör den här ändringen i texter kan jag ofta korta ner meningen ännu mer. Det blir lättare att få syn på onödiga ord och fokusera på kärnan i det jag vill berätta. I exemplet ovan skulle vi kunna ta bort “som” och ändå få en korrekt mening. Prova att stuva om i din ordföljd och se om du kan få den rakare och enklare och om det gör något med antalet ord.
stryk de två första meningarna
Det kan låta radikalt, men ibland är det faktiskt nödvändigt. Jag ser ibland texter som börjar med en bakgrundshistoria till vad som ska berättas. Det kan vara något i stil med
Människor lärde sig bruka jorden för 10 000 år sedan. Allt sedan dess har nya idéer och tekniker utvecklats. När byn XX skulle skiftas på 1800-talet innebar det stora förändringar.
(texten är påhittad av mig för att visa hur det kan se ut - så häng inte upp er på eventuella sakfel)
Först i tredje meningen närmar sig skribenten det som texten egentligen ska handla om. Om så är fallet i din text. Stryck de två första (eller vad det kan vara) meningarna och gå i stället rakt på sak. ”När byn XX skulle skiftas på 1800-talet…”
Då blir texten konkret på en gång. Du får mer drama. Du fångar besökarna och de slipper bli bortvillade i en lång logisk (eller ologisk) utvecklingskedja som de ska hålla reda på när de läser vidare. Många gånger kommer sammanhanget som skribenten vill ge läsaren i texten fram på andra ställen i utställningen i stället.
Under mina kurser i utställningstext pratar jag om helheten i textskapandet, dvs att alla texter är med och bygger en helhet och att man som skribent behöver både zooma in på detaljer och zooma ut på helheten i utställningen, och då inkludera sådant som berättas genom andra medier än text. Om du får koll på helheten blir det lättare att stryka onödiga meningar i texten och lita på att besökaren kan få med sig det ändå.
Att skriva kort och samtidigt får med det viktigaste är en svår konst. Har du några fler tips du vill dela med dig av?
Vill du bli bättre på att skriva utställningstext, boka en workshop eller gå en av mina webbkurser på distans, när det passar dig.